ינואר, 2017

סיוע לנשים קורבנות הסחר מטעם קרן החילוט של המדינה

 מאת ריטה חייקין, עו”ד

לפני כ-11 שנה, ארגון “אשה לאשה” – מרכז פמיניסטי, חיפה, עמד, במסגרת הפרויקט מאבק בזנות ובסחר בנשים,  בפני תהליך של שדרוג החוק נגד סחר בבני אדם, בו בין סעיפי העדכון הוכנס סעיף של חילוט הרכוש מסוחרי הנשים ויצירת קרן חילוט עבור קורבנות הסחר בבני אדם.

הסעיף הזה גרר בעקבותיו ויכוחים רבים, בין השאר לגבי מי יהיה אחראי לעניין הקרן ומי יחלק את הכספים. כמובן מי יהיו בוועדת הקרן, האם ארגוני לזכויות אדם גם יהיו בוועדה או רק גופים ממשלתיים?

אני זוכרת שבזמן כתיבת נהלים לוועדת הקרן נוצר מתח רב בין נציגי הגופים השונים מאחר ונציגי הארגונים הבלתי ממשלתיים לא הוכנסו לוועדת הקרן. אולם נציגי משטרת ישראל, שגם לה הייתה זכות לבקש כספים למטרות חיוניות למאבק בסחר בבני אדם, כן היו נוכחים בוועדה. ח”כ זהבה גלאון לא חסכה במילים בוועדת המאבק בסחר בנשים ומתחה ביקרת קשה מאוד על משרד המשפטים שהציעו לוועדה הצעת נוהל  כל כך לא הוגנת.

מאז הנציגים של הארגונים הבלתי ממשלתיים כן שותפים בוועדה אבל הארגון שמגיש את הבקשה לא יכול להיות נוכח בוועדה. כן נוכח גוף ניטראלי ונציג ציבורי.

כעבור 11 שנה הנשים הנסחרות שטופלו על ידי הפרויקט קיבלו את התמיכות מהקרן. התקופה של הכנת הבקשות הייתה קשה. נאלצתי שוב לחזור לעולם הסחר, יצרתי קשר עם נשים שמסרו עדות וליווינו אותן לבית המשפט במסגרת הפרויקט כעדות בתיקים פליליים נגד סוחרי נשים וסרסורים בעבר, יצרתי קשר עם נשים שנכנסו חזק לזיכרוני, שוב הינו צריכות לשחזר את סיפור חייהן מאחר ונדרשנו להגיש ולפרט את נסיבות הבקשה. השלב הקשה ביותר עבורי היה לבחור את הנשים שאותן אנחנו נגיש. מכיוון שאי אפשר היה להגיש את כולן. נדרשה עבודה רבה ונאלצתי לקבל החלטות מאוד קשות. יחד עם זאת המפגש עם נשים מהעבר היה הזדמנות טובה בשבילי להבין מה עשינו ומה קורה עם הנשים היום.

מחקרים רבים שנעשו בעולם על קורבנות סחר בנשים אינם טועים. רוב הנשים נמצאות במצוקה וטראומה קשה מהעבר. הן עדיין חיות בחרדה, רובן לא מצליחות ליצור יחסים עם גברים ורובן הן אימהות חד הוריות. אחת הסיבות לבדידות שלהן היא מפני שהם לא מוכנות להרגיש אמון בגברים. באותו זמן אפל רוב הנשים לא הספיקו או לא הצליחו לקבל סיוע פסיכולוגי, או אולי לא קיבלו מספיק תמיכה בארץ המוצא או בישראל. נשים עמן דיברתי התלוננו וטענו  כי הפחד העכשווי הוא עבור בנותיהן. הנשים משליכות את הטרגדיות שקרו להן בעבר על בנותיהן, הן אינן מרגישות בטוחות בעולם הזה ומתייחסות בצורה קפדנית מאוד לכל דבר שעלול לגרום נזק לבנותיהן.

אני שמחה שהקרן סוף סוף פתחה את שעריה והחלה לעבוד, אומנם רק לאחר 10 שנות המתנה…. הכסף הם מתיקים פליליים גדולים שהיו בתולדות המדינה מחילוט רכושם של סוחרים שמכרו את הנשים הללו, את גופן ואת נפשן.

אומנם אף סכום כסף לא ישנה את מה שקרה לאשה אבל הכסף הזה יסייע להן להתמודד עם המצוקה היומיומית שלהן. לחלק מהן זה ילך עבור טיפול פסיכולוגי או לטיפולי שיניים. רובן סובלות מבעיות שיניים קשות מאחר והיו בעולם אלכוהול וסמים שהטריגרים החזקים ביותר המשפיעים על מצב השיניים. לחלק מהנשים זה יסייע בתחומים מקצועיים ויעזור להן להגשים את חלומותיהן וסוף סוף ילכו ללמוד את מה שרצו וחלמו.

כמובן שאין לומר שהכסף הזה יציל את הנשים הנסחרות או ימחק את העבר. אבל תמיכה כזאת מטעם המדינה היא תמיכה עוזרת וראויה לאשה שאיבדה את האמון הן במערכת והן באנשים. אני רוצה להאמין כי התמיכה תסייע לנשים כעת להחזיר את האמון החלקי בחיים ולמצוא את שמחת החיים שלהן.

 

 

Similar Posts
  • אשה לאשה מציגות: ערב סטנדאפ
  • “לא שקופה” –  6.5.19 – תיעוד הכנס
  • הזמנה לכנס לא שקופה: היבטים אישיים, רפואיים ומוסדיים בהתמודדות ‏ עם מחלות בלתי מוכרות ב-6.5.19‏
  • הספרייה הפמיניסטית באשה לאשה